タイトル「2017年度シラバス」、フォルダ「2017年度シラバス - 造形学部 - 学科別・彫刻学科
シラバスの詳細は以下となります。
2017年度シラバス > 造形学部 > 造形総合Ⅱ類 > THE VIRTUAL FORM Ⅰ
2017年度シラバス > 造形学部 > 学科別・彫刻学科 > THE VIRTUAL FORM Ⅰ
科目名   THE VIRTUAL FORM Ⅰ   講義名 THE VIRTUAL FORM Ⅰ(Basics)  
受講可能学科 造形学部・彫刻学科  
担当研究室 彫刻学科 
担当教員   彫刻学科、伊藤 誠、黒川 弘毅  
分野 専門Ⅱ類選択   対象学年  1年,2年  
科目群 専門Ⅱ類(選択) 
開講期間 前期 2017/04/10-2017/07/08   曜日・時限  金5  
授業形態   演習   単位数   2.0   
履修条件  特になし  
授業概要・カリキュラム上の位置づけ “THE VIRTUAL FORM” is an introductory class to 3D modeling (creating forms using 3D softwares).
While learning about the different tools and techniques, we will look at examples we can find in art or nature and see how we could replicate those forms. Going from the simplest forms like primitives (spheres, cubes, cylinders, etc) to more complex forms (the human body, fabrics, fractals, etc).

“THE VIRTUAL FORM I” covers the basics of 3D modeling. We will learn about the different types of softwares that are available, and discuss their strengths and weaknesses. We will also look at several ways we can visualise and output those forms.

THE VIRTUAL FORMは3Dモデリング(3Dソフトウェアを使って形を作ること)を紹介する授業です。アートと自然の形を例にしながら、3Dで再生したり、3Dの様々なツールとテクニックを学ぶ。簡単な形(球、立方体、円筒など)から始まり複雑な形(人体、生地、フラクタルなど)までつくることを目標とする。
「THE VIRTUAL FORM I」 は3Dモデリングの基礎を紹介し、3Dソフトウェアの様々な種類とそれぞれの使い道を紹介する。形の表現と出力の方法を説明する。  
到達目標 To understand the basic techniques of 3D modeling, including NURBS, polygons and subdivision surfaces. To learn which approach is suitable for which form.

3Dモデリングの基礎技術を学ぶこと(NURBS、ポリゴン、サブディビジョン サーフェス)。対象となる形によって、相応しい3Dモデリングソフト、ツールが異なるため、それを選べる知識を学ぶこと。  
授業計画・課題に対するフィードバック NOTE: Syllabus will be explained in full at Orientation
Week 1 : Orientation and history
Week 2 : Introduction to the softwares
Week 3 : Seeing (Stereoscopy, augmented reality and virtual reality)
Week 4 : NURBS Surfaces (Rhino)
Week 5 : Polygons (MODO)
Week 6 : Subdivision Surfaces (MODO)
Week 7 : Digital Sculpting I (ZBrush)
Week 8 : Digital Sculpting II (ZBrush)
Week 9 : Workflow (Rhino, MODO and ZBrush)
Week 10 : Output I (Real time rendering and 3D printing)

◯シラバスの詳細はオリエンテーション時に説明する。
第1週:オリエンテーション、ツールの歴史
第2週:ソフトと技術の紹介
第3週:観る(3次元映像、AR、バーチャルリアリティー)
第4週:NURBS 表面 (Rhino)
第5週:ポリゴン (MODO)
第6週:サブディビジョンサーフェス (MODO)
第7週:デジタルスカルプティング I (ZBrush)
第8週:デジタルスカルプティング II (ZBrush)
第9週:ワークフロー (Rhino, MODO and ZBrush)
第10週:出力 I(リアルタイムレンダリングと3Dプリンティング)  
履修上の留意点 The course will be conducted in English and Japanese. The english version of the 3D softwares will be used. Students should be prepared to learn how to use new software by self-study.

この授業は英語と日本語の混合で行われます。3Dの技術を学ぶ上で、授業の進行と共にある程度の英語力を身につける必要があり、学生の積極的なリサーチも必要とされる。  
成績評価の方法 Class participation and assignments will both count towards the grade.

レポートと出席状況を合わせて評価する。  
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