タイトル「2017年度シラバス」、フォルダ「2017年度シラバス - 造形学部 - 文化総合Ⅱ・教養文化
シラバスの詳細は以下となります。
2017年度シラバス > 造形学部 > 文化総合Ⅱ・教養文化 > 法 学 演 習 Ⅱ
科目名   法 学 演 習 Ⅱ   講義名 Seminar in Law Ⅱ(Legal Issues in Films)  
サブタイトル Legal Issues in Films (映画で学ぶ法学)  
受講可能学科 造形学部・全学科  
担当研究室 教養文化・学芸員 
担当教員   志田 陽子  
分野 文化総合Ⅱ類   対象学年  1年,2年,3年,4年  
科目群 教養文化Ⅱ類 
開講期間 後期 2017/09/04-2017/12/16   曜日・時限  火4  
授業形態   演習   単位数   2.0   
履修条件  特になし  
授業概要・カリキュラム上の位置づけ In this class, we will watch movies and documentary films in English which inform us of various legal issues. Before watching films, we will share some key words and explanations about legal matters in the film, and after the film, we will have short discussion in basic English. 

Through learning some legal basic concepts, we will increase our ability of general judgement and critical power, in the Diploma Policy of our school.

(この授業では様々な法的問題を知ることのできる映画を観ます。上映の前にその映画に出てくる法的問題に関するキーワードや解説を行い、上映後に簡単なディスカッションを行います。法学の基本的な概念の学習を通して、ディプロマ・ポリシーにある「総合的判断力や批判力」を高めます。)  
到達目標 In this class, we aim at (1) to develop our ability of listening in English, (2) to develop our ability to see and understand various social problems in the light of human rights or other significant legal concepts, and (3) to think about those problems toward solving or improving them, using some basic legal concepts.
Through these learning, we will increase our ability of general judgement and critical power, in the Diploma Policy of our school.
(この授業では、次のことを到達目標とします。(1)英語ヒアリング能力の向上、(2) さまざまな社会問題を人権などの重要な法概念に照らして理解する力の育成、(3) それらの社会問題について、基礎的な法概念を使いながら、解決または改善に向けて考えること。これらの学習を通じて、「総合的判断力や批判力」を獲得します。)  
授業計画・課題に対するフィードバック We will see the films as follows, and discuss or write small papers using some terms as follows. Some films will take one week, and some films will take two weeks.

1 ”Cromwell"(クロムウェル)(Ken Hughes, 1970)
(key words: sovereignty and democracy)
2 ”Emperor”(終戦のエンペラー)(Peter Webber, 2012)
(key words: process of making Japanese Constitution and the issue of sovereignty and responsibility)
3 Amazing Grace (アメイジング・グレイス)(2005, U.K.)
(key words: democracy, parliamentary government, petition, slave trade, slavery, equality)
4-5 ”Amistad”(アミスタッド)(Steven Spielberg, 1997)
(key words: abolition of slavery, human dignity, needs of rules of international human rights)
6 ”Lincoln" (リンカーン)(Steven Spielberg, 2012)
(key words: democracy, abolition of slavery, amendment of the constitution)
7 ”Max"(アドルフの画集)(Menno Meyjes, 2002)
(key words: freedom of expression in arts, hate speech)
8 Snowfalls in Cedars (ヒマラヤ杉に降る雪)(1999, U.S.)
(key words: fair trial, prejudice, citizenship, equal protection of law)
9 "Runaway Jury" (ニューオーリンズ・トライアル) (Gary Fleder, 2003)
(key words: fairness of jury trial (lay judge))
10 ”Cry Freedom" (遠い夜明け)(Richard Attenborough, 1988)
(key words: equality and discrimination, due process of law, freedom of expression)
11-12・ "Gandhi"(ガンジー)(Richard Attenborough, 1982)
(keywords: freedom of expression, colonialism, rights of economic activity, religious conflict)
13 "Great Debaters" (2012, U.S.)
(keywords: the value of speech, debate, equality, racial discrimination)
14 "MILK" (2009, U.S)
(key words: civil rights, sexual minorities, equal protection of law, privacy, identity politics)
15 ”The Mission" (ミッション) (Roland Joffé, 1986)
(key words: multiculturalism, needs of the rights of indigenous people)

※These are examples. Some films can be changed to other (new) ones.
 
履修上の留意点 Let's start with the beginner's level.
(初歩レベルの英語力で参加できます。)  
準備学習内容・時間の目安 After watching the films, I will ask some questions as follows. When you answer in the class, you don't have to use difficult legal terms, you can use easy words and body languages. (授業では以下のような質問をします。授業内では、答えは初歩的な英語やジェスチャーでOKです)。
・I guess you have been surprised. What fact have you been surprised at ?
・Whose opinion or action do you agree with?

After each class, write your comment in English as your homework. It will need 30 minutes.
I have to cut some scenes because of the time limit of the class, so, when you are interested in the film, I recommend to watch the film at home. It will take 2 hours.
(授業の後に、宿題として、英語でコメントを書いてください。これには30分ほどかかるでしょう。授業では、時間の都合でいくつかのシーンをカットしながらの上映になります。関心をもってくれた方は、宿題として、家で作品を鑑賞してください。これには2時間ほどかかるでしょう。)
 
成績評価の方法 Final report(60%) and daily comments (40%).  
テキスト 志田陽子編 『映画で学ぶ憲法』(法律文化社)。
The textbook is written in Japanese, and you can make the textbook a reference to understand legal issues at first, and then you are asked to communicate in English in the class, using hand outs in English.
(上記のテキストは日本語です。まず法的な見方を理解するためにテキスト参照をお進めします。授業では英文のプリントを配布しますので、それを使ってコミュニケートしましょう)。  
リンク http://synodos.jp/info/7765  
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